Cikkek : Kerényi Miklós Gábor: az egyetlen, ami fontos: a szerelem |
Kerényi Miklós Gábor: az egyetlen, ami fontos: a szerelem
2006.07.30. 17:34
A rendező szerint a szabad tér megváltoztatja az előadásait.
Az emberi és politikai gondok között egyetlen fontos: a szerelem – ez a Rudolf egyik üzenete, véli a musical rendezője, Kerényi Miklós Gábor. A Budapesti Operettszínház igazgatója szerint a turizmus is profitálhatna a magas színvonalú hazai zenés színjátszásból.
|
 |
Kerényi Miklós Gábor a tőle megszokott nagy elánnal vezeti a próbákat a Dóm téren. Fotó: Karnok Csaba | Már nyolc előadást tartottak a Budapesti Operettszínházban a Rudolfból, Kerényi Miklós Gábor most mégis olyan vehemenciával irányítja a musical Dóm téri próbáit, mintha új bemutatóra készülne. – A tér nagysága és hangulata mindig döntően megváltoztatja a darabjaimat. Jól érzik magukat ezen a színpadon, mert nagyobb és szabadabb térbe kerül mindaz, amiről énekelünk. Produkcióim fegyelmezett térszervezése filozófiai gondolatot követ, ami itt jobban érvényesül, a tömegjelenetek és a bensőséges képek jobban elválnak – mondja a rendező. Szerinte a szegedi szabadtérin mindig felfokozott hangulatban zajlanak a próbák, hiszen meg kell küzdeniük a pokoli meleggel, a széllel, és az eső miatt kiesett időt is nehéz behozni.
– Az emberi és politikai gondok között egyetlen fontos dolog a szerelem, ez a Rudolf egyik tanulsága – állítja Kerényi Miklós Gábor. A direktor büszke arra, hogy Európa legjelentősebb zenés színházainak igazgatói is részt vettek Frank Wildhorn musicaljének májusi ősbemutatóján, és azt mondták: üdvözlik az Operettszínházat a top zenés színházak európai klubjában. Teli van a naptáruk külföldi színigazgatókkal, menedzserekkel, akik bejelentkeztek a Rudolf őszi előadásaira. Itthon is sikk lett az Operettszínházba járni, hónapokra előre elfogynak a jegyek.
Nemzetközi sikerek
A Rudolf operettszínházi csapata harminc Mozart-előadást játszik novemberben a müncheni Deutsches Theaterben, a társulat másik része pedig a frankfurti Alte Operben vendégszerepel. Kerényi Miklós Gábort is rengeteg helyre hívják. Salzburgban a Csárdáskirálynőt, a bécsi Volksoperben a Marica grófnőt rendezi. Szentpétervárott A denevért állítja színpadra, Erfurtban pedig Mascagni egy eddig ismeretlen darabját mutatja be. A Rudolf sztárjai is egyre kapósabbak, a direktor azonban nem engedheti el őket bármikor, bármire. Azt mondja, ők az Operettszínház névjegyei, rettenetesen sok pénzt és energiát fektettek a „felépítésükbe".
| – A musicalt, ezt a különleges zenés színházi műfajt a Webber-darabokat sorra bemutató Madách Színházzal együtt mára szinte izgalmas magyar specialitássá varázsoltuk. Egykor jelentős operettkultúra és erős Rockszínház létezett Magyarországon, mi ezeket a hagyományokat építettük tovább. Kevés országban vannak ehhez a folklór, a tánc és klasszikus zenei képzés terén is hozzánk hasonló erős alapok. Fantasztikus Bartók és Kodály öröksége is, mégis azt állítom: az operett, a musical és a táncszínház lehet magyar jellegzetességként az egyik legfontosabb vonzerő az elkövetkező évek turisztikai kínálatában.
Budapesten és máshol is sok tízezer külföldi turista lehet vevő ezekre a programokra. Mi már évek óta az összes előadásunkat feliratozzuk: az operetteket németül, a musicaleket angolul, a nyelvi nehézségek így nem akadályozzák a megértést – érvel Kerényi tanár úr, aki már tárgyal a szegedi szabadtérivel a következő évekről is. A részletekről nem jogosult nyilatkozni, de annyit azért elárult: 2008-ra egy látványos, izgalmas témájú új magyar musical bemutatóját készítik elő.
|
|